Hop til hovedindholdet

Aabenraa Kommune logo

Kursus i LEVEL UP LÆSEMETODEN


Dato og tid

Mandag d. 26. maj 2025 kl. 15:00 til 17:00

Tilmeldingsfrist

Fredag d. 16. maj 2025 kl. 09:00

Sted

Aabenraa Kommune - lokale 120, Skelbækvej 2, 6200 Aabenraa Aabenraa Kommune - lokale 120
Skelbækvej 2
6200 Aabenraa

Kursus i LEVEL UP LÆSEMETODEN


Arrangementsbeskrivelse

Hjælp til at forvandle elevernes læsning til læselyst?
Læsehad, pligtlæsning og lav læselyst er udbredt blandt børn og unge. Men det kan jeg hjælpe jer med at stoppe.
Jeg kan lære jer, hvordan jeres skole let forvandler læsning til leg, et spil, der motiverer alle til læselyst, trivsel, og stopper eventuelle læsevanskeligheder og læsekrise på kun 2 timer.  

 

Kursus i LEVEL UP LÆSEMETODEN

Dato: d. 26. maj kl. 15.00 -17.00

Sted: Lokale 120 (kælder), Aabenraa Rådhus
Oplægsholder: Ingegerd Jenner Løth, Videncenteret Forebyggelse af læseproblemer og manglende læselyst, GameLæsningDanmark
Tilmelding: Senest d. 16. maj 2025
Kontakt: Lene Pagh, PUC, mail: lhp@aabenraa.dk, mobil 21447725

 

Indhold

Kurset er et evidensbaseret, didaktisk kursus, som besvarer nedenstående didaktiske spørgsmål - først ud fra denne internationale forskning: 

Flowteorien, Vygotskys zone for nærmeste udvikling, læseforsker Marie Clays læseundervisning og Scott Rigbys forskning om gaming.  
Derefter kommer jeg ind på, hvordan man konkret udfører denne forskning i praksis, altså det didaktiske håndværk. 

 

  1. Hvad skal alle lære fra 1.-9. klasse for at forebygge læsevanskeligheder, og alle bliver dygtigere og dygtig til at læse?
  2. Hvordan lærer man alle dette bestemte indhold, så det forebygger læsevanskeligheder, og alle bliver dygtigere og dygtig til at læse? 
  3. Hvorfor motiverer denne didaktik til læselyst og trivsel og stopper læsekrise? 
  4. Hvorfor er forebyggelse af læsevanskeligheder for alle også faglig inklusion i fællesskabet for alle? Og eksklusion, når man ikke forebygger?

 

Hvorfor medfører denne didaktik også følgende værdier for skolen? 

  1. Bryder negativ, social arv
  2. Forebygger at elever bliver fagligt meget svage og får dumpekarakterer
  3. Når man kan forebygge læsevanskeligheder, kan man spare de mange penge, som skolen bruger til specialundervisning pga. læsevanskeligheder.
    I 2022 kostede denne specialundervisning folkeskolen på landsplan omkring 6,5 milliarder. Det er ca. 13 % af folkeskolens budget. 
  4. Hvorfor forebygger denne didaktik også uro, lav koncentration, vold og trusler og gør skolen mere tryg for alle? 
  5. Det stopper 30 år med mange dårlige læseresultater i folkeskolen 

Det lyder måske for godt til at være sandt? Det er det ikke, for det hele hænger tæt sammen. 

Ingegerd Jenner Løth har foretræde i Folketinget om ovenstående d. 24.4.
Læs evt. om baggrunden her: https://www.ft.dk/samling/20241/almdel/BUU/bilag/89/2981548.pdf

Find vej til arrangementet

Klik for at se et kort med stedets placering hos Google Maps >

Kontaktinformation til arrangør

Aabenraa Kommune
Inge Von Essen

Tlf: +45 73768036
ihv@aabenraa.dk

Kontaktinformation til arrangør

Aabenraa Kommune
Inge Von Essen

Tlf: +45 73768036
ihv@aabenraa.dk